چگونه یک MVP بسازیم؟

مراحل ساخت يک MVP
هیچ‌کس دوست ندارد زمان و پول خود را صرف ساختن محصولی کند که کسی حاضر نباشد آن را خریداری کند. نظرسنجی از دیگران یکی از راه‌حل‌های این مشکل است؛ اما از آنجایی که تفاوت زیادی بین حرف زدن و عمل کردن وجود دارد، این راه نمی‌تواند بازخورد مناسبی به سازندگان محصول بدهد. بنابراین ساختن یک MVP می‌تواند کمک زیادی در این زمینه به شما ارائه دهد. اما برای ساخت یک MVP چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

ادامه خواندن “چگونه یک MVP بسازیم؟”

MVP چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

MVP چیست؟

یکی از مهم‌ترین مفاهیم مطرح شده در حوزه‌ی کارآفرینی، MVP یا Minimum Viable Product است. این اصطلاح که معادل فارسی آن «حداقل محصول پذیرفتنی» است، به محصولی گفته می‌شود که دارای حداقل ویژگی‌های لازم و کافی برای عرضه به مشتری‌ها باشد و هدف از ارائه‌ی آن، مشاهده‌ی بازخورد مشتری‌ها نسبت به محصول است. این محصول یک نمونه‌ی ناقص از محصول نهایی نیست؛ بلکه یک محصول قابل فروش است که می‌تواند در آینده ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه شود. این لغت در سال ۲۰۰۱ برای اولین بار توسط فرنک رابینسون ارائه شد و توسط استیو بلنک و اریک ریس همگانی شد. ادامه خواندن “MVP چیست و چگونه ساخته می‌شود؟”

درباره کتاب گفتگو با آدم‌ها (Talking to Humans)

مصاحبه با مشتری های احتمالی

راهنمایی فوری و عملی برای استارتاپ هاست و مطالعه آن توسط بسیاری از بزرگان ارزش‌‏آفرین و کارآفرین دنیا مثل استیو بلنک، اش ماوریا، آندره مورکس، دیوید آرونوف و … توصیه شده است. همچنین پیش گفتار آنرا نیز خود استیو بلنک نگاشته است.

نویسنده این کتاب در باب معرفی مختصر آن می‌نویسد:

ادامه خواندن “درباره کتاب گفتگو با آدم‌ها (Talking to Humans)”

خلاصه کتاب تست مامان-فصل اول، قسمت 2

کتاب تست مامان

در فصل اول این کتاب به طرح سوالات هوشمندانه از مشتری پرداخته شده است به طوریکه مشتری اطلاعات بدهد بدون اینکه محصول و راه حل ما، جواب او را تحت تاثیر قرار دهد. به یاد داشته باشید وقتی به طرف مقابل ایده خود را نگویید پاسخ صادقانه تری می دهد.

در قسمت دوم خلاصه کتاب تست مامان ادامه نمونه سوالات خوب و بد در مصاحبه با مشتریان را مرور میکنیم.

ادامه خواندن “خلاصه کتاب تست مامان-فصل اول، قسمت 2”

خلاصه کتاب تست مامان-فصل اول، قسمت 1

کتاب تست مامان

در فصل اول این کتاب به طرح سوالات هوشمندانه از مشتری پرداخته شده است به طوریکه مشتری اطلاعات بدهد بدون اینکه محصول و راه حل ما، جواب او را تحت تاثیر قرار دهد. به یاد داشته باشید وقتی به طرف مقابل ایده خود را نگویید پاسخ صادقانه تری می دهد.همواره هدایت بحث در گفتگو را باید مد نظر داشته باشیم طوریکه به سمتی که میخواهیم هدایت شود.

ادامه خواندن “خلاصه کتاب تست مامان-فصل اول، قسمت 1”